måndag 9 mars 2009

Det slutar med en silverskål

I maj åker jag till Japan och förverkligar en av mina äldsta drömmar. Ända sen tonåren har jag känt suget från Östern. Något som lockat mig och dragit. Och nu ska jag äntligen ta reda på vad det är.

Mycket är annorlunda i Japan, så mycket har jag förstått. Att man har respekt för åldrandet och de äldre till exempel. Den 15 september varje år firas därför följdriktigt Respektera de äldre-dagen. En ättestupa i ett sånt land vore otrolig. Även om rituellt självmord eller seppuku som japanen säger är en realitet. Fast då handlar det mest om heder.

I Svenskan läser jag att alla japanska medborgare som fyller 100 år, och det var förra året hela 19 769 personer, får varsin silverskål av staten. Men i den ekonomiska krisens spår tvingas man nu förminska dessa skålar. Diametern dras ner från 10, 5 centimeter till 9. Inte så mycket kan man tycka, men eftersom det anses så viktigt att kunna fortsätta med denna hedersbetygelse gör man hellre skålen mindre än tar bort den. Och slipper därmed också förminska sina hundraåringar.