fredag 3 april 2009

Bra bordell nästa

Lundell var på TV härom kvällen. Vi är nästan jämnåriga han och jag. Knappt tre månader före mig når han ättestupan.

- När man blir 60 är det inte så att man älskar livet mer och mer, sa han i rutan och fortsatte:

- Men det var värre att fylla 50. Jag hade hemska dödsångestupplevelser då. Nu blir man trött på livet. För det ligger nån slags försoningsidé med döden. Man tänker tillbaka.

Sa han, den gamle nostalgikern. Och han har fullkomligt rätt.Tror jag.

Inte för att jag funderade särskilt mycket över min förestående död vid 50. Den tedde sig ännu avlägsen. Sen kom sockersjukan. Den kroppsliga förnedringen satte in och jag började kana utför. Döden blev plötsligt en option. Men bara för att jag kommit den närmare än för nio år sen har inte skräcken vuxit.

Jag vet inte om mitt melankoliska tillstånd just nu beror på att jag håller på att släppa greppet. Inte om livet men om motståndet mot mörkret och kylan. Vintern visar ju tecken på att äntligen somna in, men jag blir flera år äldre för vart ishelvete som passerar. Och lika förvånad varje gång att jag överlevt.

Trots att det finns många glädjeämnen som betyder något, så känner jag igen försoningsidén med döden som Lundell pratar om. Och jag känner leda. Vet att döden innebär ett slutligt utslocknande där man får låta hoppet fara men att man då återgår till kretsloppet vilket väl är en tröst. Ett löfte om evigt liv, åtminstone så länge som vår värld existerar.

Fast vi är romantiker Lundell och jag. Obotliga. Och därför får väl minnet ersätta upplevelser ibland. Inte så att jag stänger av ärendekorgen för inkommande. Tvärtom, att göra saker, uppleva och träffa människor, gärna nya bekantskaper, är vad som för mig framåt och håller mig på banan.

Samtidigt märker jag hur jag låter mig ledas tillbaka att minnas händelser, stämningar och bilder. Jag stretar förstås emot, envist hävdande att jag inte är nån nostalgiker, men flödet strömmar ändå fritt.

Lundell skrev listor över vad han har kvar att göra i livet. Gå på en bra bordell var en av punkterna. Kanske vore det bättre om man satte mig i ett torn. Nära himlen men med utsikt över livet nere på jorden. För på det är jag ännu nyfiken. Även om inte jag heller älskar livet mer och mer.


Dagens låt: Kärleken förde oss samman med Ulf Lundell. Sänder glada och lyckliga stötar genom kroppen och minnen från en fantastisk lördag i september förra året.