onsdag 8 april 2009

Ge mig

Ge mig lusten tillbaka.
Ge mig en dos nyfikenhet.
Ge mig en hink Prozac.
Ge mig en sång att sjunga i mörkret.
Ge mig ett skratt och ett löfte.
Ge mig nåt ludet och varmt.
Ge mig svaret på en fråga jag inte kunnat ställa.

Ge mig en ospelad Beatleslåt.
Ge mig en tur utför Niagara.
Ge mig ångkokt sjöjungfru med pepparrot och skirat smör.
Ge mig doften av onkel.
Ge mig en orsak att säga ja.
Ge mig en anledning att fortsätta.

Ge mig tillbaka på en tusenlapp.
Ge mig av till fjärran länder.
Ge mig tid att hinna.
Ge mig avtryckarens finger på ett fat.
Ge mig en .357 Magnum.
Ge mig 108,6 miljoner i hundralappar.
Ge mig en dröm att minnas.
Ge mig av.

Ge mig livet tillbaka.
Ge mig snälla barn i julklapp.
Ge mig ett språk och ett alfabet.
Ge mig ett fredsförslag utan baktankar.
Ge mig en godartad tumör.
Ge mig ett frikännande.
Ge mig ett eftersök.
Ge mig frid.

Ge mig ett P1-program utan lyssnare.
Ge mig en telefonist som säljer Lyckan.
Ge mig ett stycke naken hud till extrapris.
Ge mig ljudet av en dykande tornfalk.

Ge mig ljudet av viskande förlåtelse.
Ge mig ljudet av en sprattlande flundra.
Ge mig dödsskrik från brinnande kroppar.
Ge mig en eld att släcka dom med.

Ge mig ett galleri fullt av Hoppermålningar.
Ge mig en silverpil.
Ge mig en guldpil.
Ge mig en motorcykel av märket Husqvarna.
Ge mig en huva av svart läder.
Ge mig en piska.
Ge mig bara en orsak.

Ge mig ditt huvud på ett fat.
Ge mig en tatuering på hjärtat.
Ge mig goda utsikter att lyckas.
Ge mig ett kontor med havsutsikt.
Ge mig ett enda argument att misslyckas.
Ge mig en synonym för kärlek.
Ge mig två flugor i en smäll.
Ge mig lokalbedövning.
Ge mig nyfikenhet.
Ge mig lust.

Ge mig eutanasi.

Ge mig en tallrik yoghurt med krossad Prozac.
Och ge mig äntligen en fråga jag kan besvara.


Dagens låt:
Give Me One Reason med Tracy Chapman. Tretton år gammal låt som låter precis likadant nu som då. Från albumet New Beginning.