söndag 12 april 2009

Kasper, Vesper och Jonatan

Ingenstans är himlen så svart som på landet. Och när grabbarna står på rad och pissar ut i mörkret välver sig universum generöst över oss. Stjärnornas diamanter glimmar briljant där uppe för här finns ingen stad som skitar ner himlen med sina brandgula bågljus.

Påskdan går mot sitt slut och ännu en dag i återresandets tecken är över. I morron far jag tillbaka och helgen är över.

Jag har återsett slussarna i Tannefors och Fallen. Där mamma föddes, i Villaberg. Har inte varit där sen jag var barn. Jag minns när m/s Kinda slussade i kanalen för att gå mot Horn. Folk stod vid kajkanten och hurrade. Idag vet jag att båten bara var en miniångare, vit och grann visserligen som de riktiga båtarna i Göta kanal. Men sen byggde dom en bro som var för låg för henne och Kinda såldes och ersattes av Kind som var liten, platt och ful.

Och alltihopa är numera ersatt av IKEA som alla besöker på helgen för påsken firas ju till Ingvar Kamprads åminnelse och vi är förstås alla där. Vi ser allt och vi sjunger tillsammans. Och nu så firar vi Vesper. Och i morron så är allt bara så över.


Dagens låt: Erie Canal med Bruce Springsteen från the Seeger Sessions. Vått, fuktigt, Bruce & Pete.