torsdag 18 februari 2010

Åt helvete!

Jag hade inte tänkt bry mig om OS - och det gör jag inte heller. Men jag kan inte låta bli att fundera omkring mina "kollegors" härjningar i spalter och sändningar under spektaklet som pågår just nu. För det är som att dom regler som gäller alla oss journalister i alla andra sammanhang inte är applicerbara på sportjournalister. Tvärtom, i tider av OS och VM och andra pseudohändelser verkar det vara särskilt meriterande att odla chauvinism, partiskhet och ren dumhet. Kravet på ett objektivt rapporterande är obefintligt.

Om vi bortser från dom framgångar vi alla förväntas gå i spinn över - dom är tydligen inte så många - så handlar resten om bortförklaringar och ifrån-sig-skyllningar. Är det inte skit med vallan så är det nån jävel som slängt ut sina skidor precis mitt framför vår gullhöna. Eller också är störtloppsbacken förvandlad till puckelpist just när S:t Anja åker.

Är det ingen annan än jag som spyr på "rapporteringen"? Som tycker att sportmurvlar i allmänhet är ett intelligensbefriat och korkat släkte? Och som önskar både OS-helvetet och vinterditot just dit. Åt helvete!