måndag 8 mars 2010

Ajö ... och go'da!

Framme. Så var jag här. Vid kanten. Men tänker jag hoppa? Icke! Under precis ett år har jag skrivit, kanske inte dagligen men nästan, om färden mot ättestupan. Och så lurar jag er alla på konfekten genom att stå kvar. Istadigt på kanten, envist för att inte säga tjurigt och jag vinglar inte ens.

För varför skulle jag ställa skodonen och börja kasta in textilier bara för att jag blir 60?

När man i stället får titulera sig farfar och vara precis hur egen och grinig som helst bara för att man blivit så gammal som man faktiskt är.

Jag har redan sammanfattat det här året så det ska jag inte trötta er med. Men jag kan lugnt konstatera att det blev lite mer dramatiskt än jag räknat med. För jag är en sådan matematisk analfabet att jag räknar totalt stolligt och fel och tror att livet bara är en statisk konstruktion, likadant varenda stund och sekund. Vilket både är naivt och fel, fel, fel.

Näe. Livet är en vinglig resa där man än slinker hit, än slinker dit och än slinker in till Thorax. Det viktiga är att hitta slinkvägarna tillbaka upp på den breda igen. För jag har aldrig trott riktigt på den smala vägen. För mig är det den breda som gäller. Helst med dubbla körfält och en bred avåkningszon vid sidan om. Så ser min road movie ut.

Att sen verkligheten sällan funkar på det viset utan tvingar en till avståenden och uppoffringar och omvägar är en helt annan sak.

Nu är det emellertid på det viset, att eftersom färden mot ättestupan skulle vara fram tills dess jag fyllde 60, så är detta det sista inlägget på den här bloggen. Här sätts punkten, härmed avslutas färden. Och i morron börjar jag på den nya - som saknar slutpunkt.

Ja, det gör den förstås inte, men jag har ingen aning om när den infaller. Något visare efter detta år, kan jag med fog hävda att den kan komma i morron såväl som om tio år. Men en sak kan ingen ta ifrån mig: att jag är Stellas farfar. Och om det livet handlar den nya bloggen som jag börjar skriva på i morron.

Och dit är ni alla välkomna att följa med mig. Adressen är http://www.stellasfarfar.blogspot.com/

Från och med tisdagen den 9 mars skriver jag alltså där. Om livet som farfar, både i sällskap med Stella och annars också. För även om jag är farfar fullt ut, så har hon ju faktiskt sin egen familj med mamma och pappa som hon bor hos. Och jag har ett eget liv vid sidan om min nya roll. Om det kommer bloggen också att handla.

Så tack för i år! Och väl mött för framtiden. Som börjar i morron.